
Autism and MMR Vaccine Study an 'Elaborate Fraud,' 
Charges BMJ 
Deborah Brauser 
Authors and Disclosures  

 

January 6, 2011 — BMJ is publishing a series of 3 articles and editorials charging that the study published 
in The Lancet in 1998 by Andrew Wakefield and colleagues linking the childhood measles-mumps-rubella 
(MMR) vaccine to a "new syndrome" of regressive autism and bowel disease was not just bad science 
but "an elaborate fraud." 

According to the first article published in BMJ today by London-based investigative reporter Brian Deer, 
the study's investigators altered and falsified medical records and facts, misrepresented information to 
families, and treated the 12 children involved unethically. 

In addition, Mr. Wakefield accepted consultancy fees from lawyers who were building a lawsuit against 
vaccine manufacturers, and many of the study participants were referred by an antivaccine 
organization. 

In an accompanying editorial, BMJ Editor-in-Chief Fiona Godlee, MD, 
Deputy BMJ Editor Jane Smith, and Associate BMJ Editor Harvey 
Marcovitch write that there is no doubt that Mr. Wakefield perpetrated 
fraud. "A great deal of thought and effort must have gone into drafting 
the paper to achieve the results he wanted: the discrepancies all led in 1 
direction; misreporting was gross." 

A great deal of thought and effort must have gone into drafting 
the paper to achieve the results he wanted: the discrepancies 
all led in 1 direction; misreporting was gross.  

Although The Lancet published a retraction of the study last year right 
after the UK General Medical Council (GMC) announced that the 
investigators acted "dishonestly" and irresponsibly," the BMJ editors 
note that the journal did not go far enough. 

"The Lancet retraction was prompted by the results from the [General Medical Council] hearing and was 
very much based on the concerns about the ethics of the study," Dr. Godlee told Medscape Medical 
News.  

"What we found was that it was definite fraud and that is a very important thing for the world to know. 
This article shows that the science was falsified and should be discounted," continued Dr. Godlee. 

This evidence "should now close the door on this damaging vaccine scare," the editorial authors add. 

Damage to Public Health  

 

Dr. Fiona Godlee  



Although it included only 12 patients, faced almost immediate criticism, and never had its findings 
replicated, the study received wide media coverage and set off a panic among parents, with the result 
that MMR vaccinations decreased dramatically. 

The 2003 to 2004 vaccination rate of 80% has now recovered slightly in the United Kingdom, but it is still 
well below the recommended 95% level recommended to ensure "herd immunity." A measles epidemic 
was also declared in England and Wales in 2008. 

"Perhaps as important as the scare's effect on infectious disease is the energy, emotion, and money that 
have been diverted away from efforts to understand the real cause of autism and how to help children 
and families who live with it," the editorialists write. 

Mr. Deer did his first investigative stories on the Wakefield paper in 
2004 for the Sunday Times in London and a UK television network. On 
the basis of his findings, the GMC's Fitness to Practice panel convened in 
2007 and heard from 36 witnesses during a period of 2 and a half years. 

At the end of January last year, as reported by Medscape Medical News 
, the panel used strong language in condemning the study's methods 
and noted that Mr. Wakefield and 2 other colleagues had broken 
guidelines. 

The Lancet issued its retraction 5 days later, citing the panel's findings 
that the participants were not consecutive patients seeking treatment 
and that the study had falsely reported being approved by an ethics 
committee. 

Although the GMC later found that Mr. Wakefield and coauthor John 
Walker-Smith committed serious misconduct and struck them off the medical register, Mr. Wakefield 
has repeatedly denied doing anything wrong. In addition, he was not among the 10 of 13 coauthors who 
disavowed the study's findings in 2004. 

"Instead, although now disgraced and stripped of his clinical and academic credentials, he continues to 
push his views. Meanwhile, the damage to public health continues," the editorialists write. 

Multiple Discrepancies Found  

Last spring, the BMJ went to Mr. Deer to ask if there was more to this story. In this newest article, he 
reports that "multiple discrepancies" were found, including the following: 

• Only one of the studied 9 children actually had clear regressive autism and 3 did not have a 
diagnosis of any autism type; 

• Five had preexisting development concerns — although all 12 were classified in the study as 
"previously normal"; and 

• The exclusion of important allegations helped create "the appearance of a 14-day temporal 
link." 

In addition, none of the 12 patients were "free of misreporting or alteration," he writes. 

 

Mr. Brian Deer  



It cost a tremendous amount of time and money to penetrate the veil of confidentiality that 
surrounded just these 12 children. So how on earth would anybody penetrate the veil over 
other larger medical research? When Wakefield did what he did, it was on the assumption 
that no one would ever be able to find out the truth.  

"My number 1 takeaway is that it cost a tremendous amount of time and money to penetrate the veil of 
confidentiality that surrounded just these 12 children. So how on earth would anybody penetrate the 
veil over other larger medical research? When Wakefield did what he did, it was on the assumption that 
no one would ever be able to find out the truth," Mr. Deer told Medscape Medical News. 

BMJ fact-checked Mr. Deer's article against the 6 million–word transcript of the GMC panel's hearing. 
Dr. Godlee said she is now calling for reexamination of all of Wakefield's past studies to determine 
whether others should be retracted. "Past experience tells us that research misconduct is rarely isolated 
behavior," she writes. 

But how did a small case-control study like this set off such a panic in the first place? "I think a lot of 
people would like to know the answer to that," said Dr. Godlee. 

"I think Andrew Wakefield is a terrifically good publicist. He managed to convince his institution to run a 
press conference for this very small piece of research. The media attention for this grew, and concerns 
were raised with his subsequent publications." 

In addition, she said that many parents have questions about why their children have developed autism 
and are looking for reasons to explain the onset of its behavioral symptoms. "MMR is a very common 
intervention, it seemed to fit the picture, and it's very hard to prove that something is safe despite 
overwhelming evidence that there is no link. 

"If you're looking for an explanation, this may seem plausible, although the science is nonsense. Overall, 
I think it's a combination of very desperate parents looking for answers and a very clever man who was 
willing to lie and cheat, who was willing to try to advance his own career and financial benefits," noted 
Dr. Godlee. 

Editor's Dread  

With questions raised almost from the start, how culpable is The Lancet? And how can other journals 
protect themselves from publishing falsified studies? 

"That is the dread of any editor," said Dr. Godlee. "I think editors' main responsibility is to make sure 
that what is published is valid in terms of being good research. And I think The Lancet's decision to 
publish this is the first place was a very questionable decision, especially as it dealt with such a serious 
issue. 

"Why publish research that is not going to advance science and is going to create a vaccine scare? I think 
there is culpability there. But as for fraud, that is very tricky because science is based on trust," she 
added. 

"None of us go back and ask for the case records of patients involved. But we need to become aware 
that any article that comes in could be fraudulent. And we have to be absolutely vigilant and investigate 
properly when concerns are raised. It's a constant cycle of oversight that needs to be done." 



Medscape Medical News contacted The Lancet for its reaction to the BMJ series of articles, but officials 
there had "no comment on this." 

Dr. Godlee said that she would also hope that coauthors would serve as backup for honesty in reporting 
and that all of this study's investigators "failed in their duties as authors" — especially since there were 
only 12 patients involved. 

Adding a name to a paper carries a responsibility to ensure that no fraud has been 
committed. This should serve as a wake-up call for other researchers in the future. It's 
their reputation that can be damaged if they are found to be associated with someone else's 
failures of integrity.  

"Adding a name to a paper carries a responsibility to ensure that no fraud has been committed. This 
should serve as a wake-up call for other researchers in the future. It's their reputation that can be 
damaged if they are found to be associated with someone else's failures of integrity." 

Diversion of Research Funds  

The editors write that although a breach of trust this large is "almost certainly rare," it raises questions 
about what could have been done earlier, what further inquiry is needed, and what can be done to keep 
it from happening again. 

Future BMJ articles in the series, to be published during the next 2 weeks, will deal with these questions 
and about The Lancet's actions from study publication through retraction. 

"We wanted to also look at what motivated Andrew Wakefield, looking at the commercial schemes he 
established to exploit the MMR scare, and then we examine what happened when the issues of concern 
were first raised back in 2004 and why it was not taken more seriously at that time," explained Dr. 
Godlee. 

"To people who might ask why we're interested in all of this now, the answer is that what Brian Deer has 
unearthed is much more substantial than what most of us knew or what came out in the GMC hearing. 
This study was not only bad research but fraudulent as well. And it's taken an enormous amount of time 
and effort and money away from legitimate lines of inquiry," she concluded. 

Mr. Deer's original investigation was funded by the Sunday Times of London and the Channel 4 television 
network. The current articles were funded by the BMJ. He reported receiving no other funding except for 
legal costs from the Medical Protection Society on behalf of Mr. Wakefield. The editorial authors have 
disclosed no relevant financial relationships.  

BMJ. Published online January 6, 2011. 

 


